Onze ervaring met Zelfverkopen.nl

Zelf je huis verkopen. Wat heb je hiervoor nodig? Om je een goed beeld te geven wat een internetmakelaar zoals Zelfverkopen.nl voor je kan betekenen geven we inzicht van hoe wij dit hele proces beleefd hebben.

Wat is de waarde van een review

Op de volgende website is het mogelijk om ervaringen te lezen van andere mensen die gebruik hebben gemaakt van de dienstverlening van zelfverkopen.nl. Op tijd van het schrijven van dit artikel waren er 110 reviews met een score van 9 uit 10. Dit is een goede score. Echter, aangezien de mensen veelal korte one-liners gebruiken is het soms lastig om de waarde te bepalen van zo’n review. Vandaar dat wij onze ervaring op papier hebben gezet.

De Aanleiding

Begin 2016 hebben we besloten om ons huis te koop aan te bieden. We woonden er eerlijk gezegd nog niet zo heel lang (pas 2 jaar) maar hadden in die twee jaar al de nodige verbouwingen ondergaan om de woning meer naar onze smaak te maken en nu was de woning zo goed als af. We merkten dat we weer op zoek waren naar een nieuwe uitdaging.

Tevens zaten we met een rente van 4,65% terwijl de rente voor 30 jaar nu op 2.7% staat (bron: maart 2016).

Dit waren voor ons de twee belangrijkste zaken om ons huis te koop te zetten.

Beeldvorming

Voor de beeldvorming is het handig om inzicht te geven in de situatie. December 2013 hebben we het huis gekocht op de Valeriaan 74 te Meppel. De vraagprijs van zo’n huis ligt rond de 219.000 euro. Je hebt dan een tussenwoning van 140 m2 met tuin in één van de vinex wijken in Meppel (Drenthe).

De Zoektocht

Met het idee dat we ons huis te koop gaan aanbieden zijn we rond gaan zoeken om te kijken wat er precies voor nodig is om je huis te verkopen. Al snel werd het duidelijk dat websites zoals Jaap.nl en Funda.nl echt nodig zijn om je huis (goed) te presenteren aan het grote publiek. Aanbieden via websites zoals Facebook en Marktplaats kan ook, maar dat zagen wij niet als het platform om je huis goed op aan te bieden. Om je huis aan te mogen bieden op sites zoals Funda.nl en Jaap.nl zal deze door een erkend NVM makelaar erop geplaatst moeten worden. Op de website van Funda.nl staat een lijst van erkende makelaars.

Als we daar onze woonplaats (Meppel) invoerde zagen we in één oogopslag wie onze makelaar zou kunnen worden. Naast de gebruikelijke makelaars die in je woonplaats zitten stonden er ook een aantal makelaars tussen die uitsluitend via het internet werken; zogezegd internetmakelaars.

We hebben tijdens het selectieproces een aantal vrienden en familieleden gevraagd hoe hun het huis te koop hebben aangeboden hebben, wat ze ervoor moesten doen en wat ze ervan vonden en hoe de verkoop ging. Onze vrienden en familieleden hebben allen het huis verkocht via een lokale makelaar. Van elk van de mensen kwam naar voren dat de lokale makelaar de eerste maand voor je actief bezig is en dat je daarna één van de vele huizen bent in hun portfolio. Tevens hoorden we verschillende tarieven (courtage, vaste prijs, prijs per bezichtiging etc.) voor soms dezelfde type huis en (vraag)prijs. Dit maakt de makelaars markt voor ons zeer onoverzichtelijk.

Het voordeel van een lokale makelaar is wel dat hij/zij de lokale markt kent en het gehele proces op zich neemt terwijl je dat bij een internet makelaar zelf moet doen. Met al deze informatie in het achterhoofd hebben we de afweging gemaakt om geen gebruik te maken van een lokale makelaar.

Notitie: Zoals je zo meteen verder kan lezen zijn wij verder gegaan met een internet makelaar. Elk persoon of huishouden moet zelf kijken wat voor hun het beste is. Wij waren zelf in staat om zelf de bezichtigingen te verzorgen omdat mijn vriendin een bedrijf aan huis heeft en hierdoor vaak thuis is. Niet iedereen heeft hier de mogelijkheid toe en zal hier dus vrij voor moeten nemen of iets anders moeten regelen.

Onze interesse was in ieder geval gewekt met een internetmakelaar. Een makelaar die bijna hetzelfde doet als een lokale makelaar maar dan voor een veel lagere prijs. Er waren twee internetmakelaars die ons opvielen; Makelaarsland.nl en Zelfverkopen.nl. Na het bestuderen van deze twee internetmakelaars hebben wij gekozen voor Zelfverkopen.nl omdat de prijs lager was voor de basis module, verder oogde de website frisser en zijn de reviews van zelfverkopen.nl goed.

Zelfverkopen.nl

Op de website van Zelfverkopen.nl staat goed uitgelegd wat je aan service krijgt voor welk bedrag. Ze hebben de functionaliteiten goed en helder uitgelegd. Er is een basis module waarin het de mogelijkheid biedt om je huis succesvol te plaatsen op websites zoals Jaap.nl en Funda.nl en de hele begeleiding tijdens de verkoop. Extra modules (functionaliteiten) zijn onder andere het maken van professionele foto’s of een extra (3d) plattegrond toevoegen aan de advertentie. Een pluspunt is het feit dat je het platform (zo dadelijk meer hierover) eerst kan proberen voordat je tot aanschaf over gaat. Als je overgaat tot het afnemen van de diensten van Zelfverkopen.nl kan je eerst de basis module afnemen en op een later moment alsnog extra diensten afnemen.

Een nadeel ten opzichte van de lokale makelaar is dat je bij een internet makelaar vooraf betaald en niet achteraf. Tevens weet je op moment van afname niet wie jou makelaar is/wordt. Die wordt pas toegewezen net voordat jou advertentie live gaat op websites zoals Funda.nl en Jaap.nl.

Onze mening is dat de basis module met bijbehorende plattegrond functionaliteit voldoende biedt. We hebben de plattegrond functionaliteit erbij genomen omdat we dit zelf ook als prettig ervaren als we huizen aan het bekijken zijn op Funda. In een later stadium hebben we ook nog een uittreksel van het kadaster door Zelfverkopen.nl afgenomen omdat onze notaris dit niet meer in hun archief had en dit voor ons teveel tijd zou kosten om dit op te vragen bij de officiële instantie.

Het Zelfverkopen.nl platform

Of je nu direct modules afneemt of eerst gaat testen, als je inlogt op het beveiligde gedeelte van de website van Zelfverkopen.nl kom je uit op het platform van de NVM. Dit platform stelt je in staat om een ‘advertentie’ te maken zodat deze op websites zoals funda.nl en jaap.nl worden geplaatst. Als je inlogt op het platform zie je eigenlijk alle punten die je ook terugziet als je een huis bekijkt op funda.nl.

Je eigen huis advertentie maken

En nu komt eigenlijk één van de moeilijkste gedeeltes van de woning verkoop; namelijk een goede advertentie maken voor potentiële kopers. Zelf ben je er natuurlijk van overtuigd dat jouw huis het mooist is en dat bijvoorbeeld die rode keuken door iedereen mooi gevonden moet worden. Helaas is niks minder waar. Iedereen heeft zijn eigen gedachtes en meningen en wat jij mooi vindt zal door een ander als lelijk worden ervaren.

De feiten achterhalen

Zonder dat je het wellicht weet zit je huis vol feiten. Weet jij bijvoorbeeld in welk jaar jouw huis is gebouwd en wat voor een type dak er op zit? Hoeveel woonoppervlakte heeft het huis en wat is de totale inhoud? Wij wisten ze in ieder geval niet allemaal.

Deze feiten moet je uiteindelijk wel weten en zal je moeten invullen om tot een zo compleet mogelijke advertentie te komen. Als voorbeeld kan je een willekeurig huis op funda nemen om zo te achterhalen welke gegevens jij moet invullen op het platform. Gelukkig heeft het platform voor vele van de deze zaken een drop-down menu met keuzemogelijkheden gemaakt. Dus als je het niet precies weet kan zo’n keuzeveld je op weg helpen. Wij hebben het geluk gehad dat toen we de woning kochten we de brochure van de woning hebben bewaard zodat we de meeste gegevens al paraat hadden. Daarnaast kan je afkijken bij soortgelijke huizen uit de buurt om te kijken wat die hebben staan.

De advertentie tekst

Wat zijn in het kort de unique selling points (USP’s) van jullie huis? Is dit het zwembad achter in de tuin, de hele dag zon, dichtbij het centrum of juist afgelegen. Elk huis heeft iets, en dat ‘iets’ moet beschreven worden in de advertentie tekst. Gelukkig hoef je dit niet zelf te verzinnen want soortgelijke teksten kan je gewoon van collega huizen uit de buurt halen. Uiteraard moet je de tekst niet één op één overnemen, maar een beetje aanpassen hier en daar. Onze advertentie tekst heb ik binnen twee uur gemaakt door deze simpele truc.

Foto’s van het huis maken

Teksten zijn mooi natuurlijk, maar uiteindelijk zijn het de foto’s die de doorslag geven voor potentiële kopers. In eerste instantie hebben we dit zelf geprobeerd maar dit is geen succes gebleken. Foto’s waren of te licht of te donker, de ruimte stond er niet goed op enzovoort. We hebben ervoor gekozen om een professionele fotograaf (Henri Santing) in te huren voor het maken van de foto’s. Afhankelijk van de wensen is het mogelijk om voor een niet al te groot bedrag mooie foto’s van het huis te maken. Bij zelfverkopen.nl bestaat er ook de mogelijkheid om (360 graden) foto’s te maken. Iets wat ons persoonlijk een beetje afschrikt is dat je maar een bepaald aantal foto’s krijgt. Wij hebben bijvoorbeeld voor ons huis 40 foto’s laten maken. Handig weetje: Voordat de advertentie live is gegaan op funda.nl en jaap.nl heb je de mogelijkheid om foto’s toe te voegen danwel te verwijderen of de volgorde te wijzigen. Als de advertentie eenmaal live is gegaan zal dit niet meer direct mogelijk zijn en zal dit via email gedaan moeten worden. http://www.henrisanting.nl/

Plattegrond maken

Persoonlijk vinden wij dat een plattegrond niet mag ontbreken als je een huis wilt bekijken op Funda. Met een plattegrond zie je in één oogopslag wat het huis te bieden heeft betreft kamers, oppervlakte en meer. Op foto’s kan je soms net niet achterhalen hoe de situatie precies zit en met een plattegrond vallen veelal de puzzelstukjes wel op de plaats. Om een plattegrond te maken zal je als eerste de maten van de verschillende kamers moeten opmeten. Als dit gebeurd is heb je software nodig om de plattegrond te maken. Bij een lokale makelaar zullen zij dit werk op zich nemen. Bij een internet makelaar zal je dit zelf moeten doen. Software welke wij gebruikt hebben is die van Floorplanner. Met Floorplanner kan je zelf een (2D/3D) plattegrond maken en deze exporteren als FML bestand. Om de bestanden te kunnen exporteren naar een fotoformaat (jpeg) heb je in ieder geval de PRO versie nodig. Deze kost 10 euro per jaar. Als je een beginner zoals ons bent maak je alleen een 2D plattegrond. Heb je meer affiniteit kan je ook proberen om een 3D plattegrond te maken. Ervan uitgaande dat je het huis binnen een jaar verkocht hebt kan je deze software ook gebruiken om de plattegrond te maken voor het nieuwe huis. Kortom, dit is super handige software en zeker een aanrader! http://www.floorplanner.nl

Documenten

Naast dat je de advertentie in orde moet maken om deze online te zetten zal je diverse documenten moeten aanleveren en invullen. Deze meeste documenten krijg je van Zelfverkopen.nl, andere dien je juist zelf aan te leveren. Welke documenten invullen:

  • Verkoopopdracht
  • NVM Vragenlijst Deel B
  • NVM Lijst van Zaken
  • Vve Checklist (bij verkoop appartement)

Deze documenten moet je aanleveren:

  • Kopie legitimatie
  • Kopie Splitsingsakte (bij verkoop appartement)
  • Stukken van Vereniging van Eigenaren (bij verkoop appartement)
  • Eventuele plattegronden
  • Kopie Akte van Levering
  • Energielabel

Advertentie online zetten

Als je klaar bent met het maken van de advertentie en helemaal tevreden bent kan je dit bevestigen binnen het platform en zal er een afspraak met de makelaar van Zelfverkopen.nl worden gemaakt om samen door de advertentie heen te lopen. Op dit moment heb je in ieder geval de basis module aangeschaft, anders heb je deze mogelijkheid niet.

Taxatie van het huis

Wanneer de basis module bij Zelfverkopen.nl is aangeschaft zal er een afspraak gemaakt worden om een taxatie uit te laten voeren door een lokale makelaar. Dit is een standaard procedure voor zowel een lokale makelaar als een internet makelaar. Hier wordt een rapport van gemaakt en deze wordt opgestuurd. De taxatie van ons huis bleek (gelukkig) op de waarde te zitten wat wij dachten ervoor te kunnen krijgen. 🙂

Advertentie afstemmen met de makelaar

Als de advertentie klaar is en de taxatie is uitgevoerd wordt er een makelaar van Zelfverkopen.nl toegewezen die samen met jou/jullie de advertentie doorneemt en advies geeft wanneer dit nodig is. De makelaar gaf aan dat we recht hadden op teruggave van de overdrachtsbelasting als we het huis binnen 3 jaar zouden verkopen (wat uiteindelijk ook gelukt is). Zelf hadden we dit ook al gevonden, maar het is altijd goed als een makelaar dit ook aangeeft zodat je zeker weet dat dit niet wordt vergeten.

Advertentie online plaatsen

Nadat we de advertentie succesvol hebben doorlopen en de vraagprijs is afgestemd gaat de makelaar het huis ‘gereed’ zetten en zal deze een dag later live komen te staan op de diverse huizen sites zoals Funda en Jaap. Het huis komt ook op de website van Zelfverkopen.nl en op facebook en twitter te staan.

Tip: Het is raadzaam als de advertentie live is gegaan op Funda om dit niet direct te laten wijzigen als toch blijkt dat de advertentie niet helemaal niet goed is. Reden is dat je huis binnen Funda de eerste week als ‘nieuw’ zal worden weergegeven. Als je een wijziging doorgeeft zal het huis als ‘gewijzigd’ worden veranderd .

Lees hier meer informatie over de verschillende statussen die een huis kan hebben op Funda.

Het Zelfverkopen.nl pakket

Je krijgt als je in ieder geval de basis module hebt afgenomen een mooi verkoop pakket van Zelfverkopen.nl. Dit bevat onder andere het magische Te Koop bord. Tevens krijg je alvast een ‘Verkocht’ sticker mocht het straks zover zijn dat het huis verkocht is.

Nu je huis officieel te koop staat op diverse sites verwacht je uiteraard dat je direct wordt overspoelt met bezichtiging aanvragen!

Bezichtiging aanvraag

Ons huis is op donderdag in de verkoop gegaan en de maandag daarop hadden we onze eerste bezichtiging aanvraag. De mail die je van Zelfverkopen krijgt ziet er als volgt uit:

Beste heer/mevrouw,

Onderstaande geïnteresseerde heeft aangegeven een bezichtigingsafspraak te willen maken en is bereikbaar via de volgende contactgegevens:

Naam: *****

Telefoon: ******

E-mail adres: *****

Succes met de bezichtiging!

Hartelijke groet,

Nu is dit natuurlijk niet bijzonder, maar alle gegevens die je nodig bent voor het maken van een afspraak staan erin. Vervolgens is het aan jou om de potentiële koper te bellen of te mailen tot het maken van een afspraak. Wij belden de mensen altijd op omdat dit veelal sneller gaat en het is persoonlijker. Het voordeel als je zelf de bezichtiging doet is dat je zelf eigen baas bent van je tijd. Als de koper s ’avonds of in het weekend wil kijken kan dit naargelang je eigen agenda. In de eerste 1,5 week hadden wij maar 1 aanvraag wat ons een beetje tegenviel. Pas na 1,5 week kregen we 2 nieuwe bezichtiging aanvragen. We hebben gemerkt dat de meeste mensen in het weekend op Funda kijken en dat we de meeste aanvragen kregen op de maandag. Na een aantal weken merkten we zelf dat we ‘sip’ 😥 werden als we op de maandagochtend geen mail hadden gekregen van Zelfverkopen.nl voor een nieuwe aanvraag voor een bezichtiging.

De bezichtiging

En dan is het moment daar dat de potentiële koper bijna voor de deur staat om jullie huis te bekijken. Wij gingen de dag ervoor het hele huis door om alle overbodige spullen op te bergen, stof te zuigen en schoonmaken. Je zal zelf merken dat je dit bij de eerste 2 bezichtigingen tot in den treuren doet en dat het daarna steeds iets minder zal worden. Op het internet staat het trouwens vol met tips wat je het beste kan doen vooraf en tijdens een bezichtiging. Wij deden de meeste lampen aan en zorgden ervoor dat de spullen van de kat (bak, speeltjes) niet te zien waren. We hebben ook gemerkt dat mijn vriendin beter is om mensen rond te leiden in het huis dan mezelf. Zelf ben ik namelijk veel te zenuwachtig om dit in goede banen te leiden terwijl het ‘gesneden’ koek is voor Samantha. Het is volgens mij de kunst om niet teveel te vertellen of je eigen huis op sommige punten af te kraken of dat je juist te enthousiast bent. De eventuele koper kan namelijk hele andere opvattingen hebben over de smaak of inrichting en dit kan voor jou als vervelend overkomen en visa versa. Een tip die we naderhand binnen hebben gekregen is dat er verschillende type geurspray’s zijn die geur in je huis kunnen verbeteren. Één van deze geuren is de appeltaart geur die vaak door makelaars wordt gebruikt. De appeltaart geur kan je hier bestellen.

Promotie – Wat wij hebben gedaan

Het mooie is als je het huis zelf te koop zet dat je ook zelf baas bent welke promotie doeleinden je kan kiezen. Uiteraard kan je dit ook doen als je een lokale makelaar hebt echter kan ik me voorstellen dat je dan denkt dat de makelaar dit voor je doet. Helaas is niks minder waar. Voor de makelaar ben je alleen de eerste paar weken interessant en daarna ben je één van de velen. Wat wij hebben gedaan is dat we op Facebook een pagina hebben aangemaakt (Valeriaan 74) en daarin hebben wij gedurende de periode dat we het huis te koop hebben staan elke dag een nieuw feitje of weetje van het huis, buurt of woonplaats geschreven. Door iedereen uit je vriendenlijst een uitnodiging te sturen die hun uiteraard wel moeten ‘liken’ worden deze vrienden dagelijks herinnerd aan jullie huis en kunnen ze hier reacties op plaatsen of ‘liken’. Wellicht kan je ook aangeven waarom je het huis in de verkoop doet, maar dit is aan jullie zelf. In ons geval ging het om een positieve zet en niet dat we in scheiding lagen of iets dergelijks. Als er een reactie via Facebook kwam zorgden wij ervoor dat we positief en snel reageerden.

Promotie – Wat hadden wij nog kunnen doen of verbeteren

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen hebben wij een Facebook pagina (Valeriaan 74) aangemaakt. Wellicht was het handiger om hier Valeriaan 74 te Meppel van te maken. Dit omdat mensen je bericht gaan ‘liken’ en dat je bericht daarom ook onder ogen gaan komen die niet uit Meppel komen maar uit de regio. Tevens hadden we nog een betaalde Facebook campagne kunnen aanmaken. Met een Facebook campagne ga je voor een klein bedrag je advertentie (Je huis) een groter bereik geven dan alleen je vriendengroep. Hetzelfde geldt voor google adwords maar dan moet je wel een specifiek huis hebben die heel bijzonder is (zoals bijvoorbeeld een mooi verbouwde woonboerderij aan de rand van het bos). We hebben nog bedacht om een promotie flyer te maken om deze vervolgens naar de lokale makelaars te sturen. We zouden er dan iets in de trend van “Wij betalen uw volgende personeelsfeest als u een koper vindt voor ons huis” laten zetten. Misschien is dit te gewaagd, maar aan de andere kant heb je maar 1 koper nodig die je huis wilt kopen. Tevens zag ik laatst ook nog een Facebook bericht waarbij een etentje voor twee (t.w.v. 150 euro) wordt weggegeven voor wie ons huis verkoopt. Slimme actie van deze persoon en het heeft de nodige ‘likes’ en ‘delen’ opgeleverd!

Help, We hebben een Bod ontvangen

Als er een bod wordt geplaatst door een koper zal je persoonlijk door de makelaar van Zelfverkopen.nl worden gebeld. Tijdens het telefoontje worden het bod en de ontbindende voorwaarden van de koper besproken. Vaak geeft de koper ook al aan wanneer deze het huis zou willen betrekken. Uiteraard mag en hoef je niet direct een reactie te geven maar kan je er rustig over nadenken. We hebben voor ons huis van twee verschillende kopers een bieding ontvangen. In het eerste geval hebben we het bod afgewezen en met de andere kopers zijn we in onderhandeling gegaan.

Een Bod afwijzen

In het eerste geval dat wij een bod hebben gekregen was deze echter zo laag dat we eigenlijk direct al konden aangeven dat we dit bod zouden afslaan. We gingen hierbij uit dat de koper op een later moment een hoger bod zou plaatsen echter is deze er nooit gekomen.

Wat we hierbij willen aangeven is dat je zeker bent van de reactie die je terug geeft.

Nadat we het huis hadden verkocht hebben we nog contact gehad met de persoon die dit bod had gedaan en die persoon ging er vanuit dat we niet open stonden om te onderhandelen aan de hand van zijn bod. Uiteraard waren wij dit wel echter was het verschil tussen vraag een aanbod te groot voor ons.

Een tegenbod uitbrengen

Een tweede bod van andere kopers was goed genoeg om met hun in onderhandeling te gaan. Uiteindelijk heeft onze onderhandeling bijna 4 dagen geduurd waarin (achteraf) voor ons beiden de prijs in combinatie met de opleverdatum het belangrijkst waren. De makelaar heeft ons prima bijgestaan en heeft zelf een voorstel gemaakt voor de kopers met daarin verschillende prijzen voor twee opleverdata ’s. Nadat we het bod geaccepteerd hadden kon er verder worden gegaan met de volgende stap.

De verdere afhandeling

Nu het bod geaccepteerd is zal Zelfverkopen.nl de koopovereenkomst in orde gaan maken en zal de koper een notaris moeten regelen voor de sleutel overdracht. De kopers maakten geen gebruik van een aankoopmakelaar anders zou die dit regelen voor hun.

Koopovereenkomst

Als er overeenstemming is tussen ons en de koper over de vraagprijs en ontbindende voorwaarden zal er een koopovereenkomst worden afgesloten. Om de koopovereenkomst in orde te maken heeft Zelfverkopen.nl een aantal gegevens nodig hebben van zowel de koper als verkoper (legitimatie). Nadat dit in juiste orde is ontvangen kan het tot maximaal drie dagen duren voordat je de koopovereenkomst zal ontvangen van Zelfverkopen.nl. In ons geval was dit de dag erop al gereed. De koopovereenkomst ontvang je per mail en deze zal in drievoud ondertekend moeten worden door zowel de kopers als verkopers. Je hoeft hiervoor niet bij elkaar te zijn, maar in ons geval wouden de kopers bij ons afspreken zodat ze gelijk nog een keer door het huis konden gaan om te kijken of hun nog zaken wouden overnemen die niet op de NVM lijst van Zaken staan. Eén exemplaar van de koopovereenkomst zal naar de notaris opgestuurd of afgeleverd moeten worden. De andere exemplaren gaan naar de koper en verkoper voor in het archief.

NVM Lijst van Zaken

Aan het begin van het proces heb je een document moeten invullen genaamd de NVM Lijst van Zaken. In deze lijst staat welke spullen er achterblijven, welke over te nemen zijn en welke er meegenomen worden. Afhankelijk van de situatie kan het voor de koper aantrekkelijk zijn om spullen tegen een schappelijke prijs over te nemen.

Financiering van de kopers

Na het tekenen van de koopovereenkomst heeft normaal gesproken (tenzij anders overeengekomen) de koper zes weken de tijd om de financiering rond te krijgen met de bank. Mocht de koper dit niet rond krijgen kan er uitstel aangevraagd worden of er dient er een boete van 10% van de koopprijs betaald te worden aan de verkopers.

Verkocht onder voorbehoud

Nadat Zelfverkopen.nl de koopovereenkomst heeft verstuurd aan de koper en verkoper zal het huis op de diverse sites als ‘verkocht onder voorbehoud’ worden weergegeven. Dit is logischerwijs een mooi moment om de champagne te drinken. In principe kan je er nu vanuit gaan dat alles goed komt en dat je huis officieel verkocht is, maar helaas hebben we ook andere verhalen gehoord en gezien dus houdt altijd even de slag om de arm en juich niet te vroeg.

Overdracht

Nadat het huis verkocht is zit er een periode van wachten tussen. Voor ons als verkopers kunnen we in deze periode op zoek gaan naar een andere woning of juist andere plannen maken. Als je een andere woning wilt kopen ben je vaak al zelf bij andere woningen wezen kijken en wellicht heb je al een bod uitgebracht op een ander huis.

Meterstanden

Op de dag van de overdracht dienen de meterstanden opgenomen te worden en deze dienen door zowel de koper als verkoper ondertekend te worden. Met deze standen kan de verkoper naar zijn water- en elektra leverancier gaan en het contract ontbinden.

Nota van Afrekening

Vlak voor het opleveren van het huis zal de notaris een nota van afrekening sturen. Hierin staan alle financiële zaken en wat je onder aan de streep nog moet betalen of zal overhouden. Zaken zoals onroerende zaak belasting, waterschapslasten, overdrachtsbelasting staan er in de deze afrekening. In deze nota vindt u een overzicht welke gemeenschappelijke lasten u nog terugkrijgt, dat u nog de laatste hypotheek termijn.

Tip vanuit ons: Onderaan de streep staat er een bedrag dat je moet betalen of ontvangt. Dit bedrag wordt door de notaris altijd als een spoed betaling indient bij de bank. Aan zo’n spoed betaling zitten kosten verbonden a 7 euro 50 (7,50). Als je twee dagen langer kan en wil wachten op je geld kan je ook tegen de notaris zeggen dat ze er een gewone boeken van kunnen maken.

Akte van Levering

Op de afgesproken datum zal er bij de notaris een Akte van Levering getekend worden door zowel de koper als verkoper. Tevens zal de naam van de verkopers doorgehaald worden voor het huis.

Sleutel Overdracht

Nadat de akte van levering heeft plaatsgevonden zal er in een ‘officieel’ moment de sleutels worden overgedragen en zijn de kopers de nieuwe eigenaren van het huis.

Ervaring met Zelfverkopen.nl

Nu we ons huis hebben verkocht door gebruik te maken van de dienstverlening van Zelfverkopen.nl kunnen we de balans opmaken wat de positieve punten zijn en wat er verbeterd kan worden.

Pluspunten

  • Eenvoudig te gebruiken MijnNVM platform
  • Er is veel informatie beschikbaar
  • Er wordt de tijd voor je genomen en er wordt meegedacht
  • De prijs (courtage) is veel lager dan bij een lokale makelaar
  • Je staat op prominente sites zoals Jaap.nl en Funda.nl

Verbeterpunten

  • Zelfverkopen.nl belt jou anoniem – Zelf ben ik een persoon die eigenlijk niet opneemt als er anoniem gebeld wordt, maar dat is meer omdat verkopers vaak ook anoniem bellen.
  • Deze manier van verkopen is niet geschikt voor iedereen, je moet het uiteindelijk zelf doen door een advertentie te maken en zelf de rondleiding verzorgen.
  • Sommige zaken zijn voor de makelaar vanzelfsprekend maar voor ons als verkoper niet. Kortom, sommige zaken of stappen moeten helder uitgelegd worden richting de verkopers. Tip hierbij is om te blijven doorvragen totdat je het snapt.

We hopen dat je met het delen van onze ervaring u van dienst hebben kunnen zijn om een keuze te maken of je wel of juist niet in zee te gaan met een internetmakelaar zoals Zelfverkopen.nl. We stellen het zeer op prijs als je een reactie achterlaat!

Update: We zien dat veel mensen dit artikel lezen. Waar wij benieuwd naar zijn is wie er na het lezen van dit artikel overtuigd is om met een internetmakelaar in zee te gaan om hun huis te verkopen.

About the Author:

2 Comments

  1. Paul 03/03/2017 at 15:56 - Reply

    Hallo, ik ben van plan om mijn huis te verkopen en stond inderdaad erg te kijken va het verschil in prijs en dus is ook mijn keus gevallen op zelfverkopen.nl. Ik wil u heel erg danken voor het delen van uw ervaringen, dit maakt het toch dat ik beter voorbereid en dus met meer vertrouwen het proces tegemoet ga!

    Groeten,
    Paul

    • Frans van Dokkumburg 05/03/2017 at 14:30 - Reply

      Hey Paul,

      Mooi om te horen dat we je hebben kunnen helpen met het selecteren van de juiste internet makelaar. Het wordt een leuke en spannende tijd en achteraf zal je zeggen dat het een makkelijk was 😉

      Mocht je nog vragen hebben aarzel niet om een berichtje te sturen. Tevens komt er binnenkort een boek uit waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je het huis eenvoudig zelf kan verkopen met behulp van een internet makelaar.

      Succes in ieder geval met de verkoop van het huis!

      Groet, Frans

Leave A Comment