Verkeersongelukken in Thailand, ons beeld hierover

verkeersongelukken autoongeluk ongeluk

Thailand is het tweede land ter wereld waar de meeste verkeersongelukken plaatsvinden. Aangezien we hier al even zijn kunnen we een goed beeld geven over hoe het hier aan toe gaat en wat de redenen zijn!

De cijfers

In een studie die gehouden is in 2015 is gebleken dat op de 100.000 inwoners er 44 personen zijn overleden aan het gevolg van een verkeersongeluk. Hiermee staat het op plaats 2 net achter Namibië met 45 doden. In Nederland is het aantal doden ‘maar’ 3. Per jaar gaat het dus om ruim 20.000 verkeersdoden in Thailand en dit aantal klopt nog niet helemaal aangezien de politie alleen de verkeersdoden telt die op slag zijn overleden. De slachtoffers die overlijden in het ziekenhuis moet hier nog bij op geteld worden.

Verschil met Nederland

In ons verblijf in Thailand hebben we wel een aantal kleine verkeersongelukken gezien. Hierbij was vaak 1 auto en 1 scooter/motor betrokken. Gelukkig voor ons en de slachtoffers ging het alleen om blikschade maar het had eenvoudig iets minder mooi kunnen aflopen. Wat ons opvalt met het Nederlandse verkeer is dat de Thaise mensen echt niet verder kijken dan hun neus lang is. Zo is hun gedachte dat als ze je eenmaal voorbij zijn jij maar voor hun moet remmen als ze 5 meter verder ineens linksaf slaan (ze rijden hier links). We hebben het echt al een aantal keren meegemaakt dat een taxi ons gigantisch aan het af snijden is omdat er links op de stoep een aantal toeristen staan te wachten.

verkeersongelukken verkeersongeluk kop en staart botsing

Oorzaak

Voorsorteren en vooruit kijken kennen ze hier ook niet in Thailand. Men gaat pas remmen of gas geven wanneer de situatie zich vlak voor hun gezichtsveld afspeelt. Waar wij worden geleerd om minimaal 40 meter maar liever 100 meter vooruit te kijken zal de gemiddelde Thai niet meer dan 10 meter vooruit kijken. Netjes voorsorteren kennen ze ook niet. Andere oorzaken zijn tegen het verkeer in rijden, alcohol, het niet naleven van de regelgeving en het boeddhistisch geloof. Wellicht verbaasd het laatste je maar niets is minder waar. Het eerste wat de Thai namelijk doet als deze het voertuig heeft gekocht is om deze te laten ‘zegenen‘ tegen ongelukken door een monnik en om het dashboard vol met boeddha beeldjes te plaatsen. Elk jaar zet de regering het punt rondom het aantal verkeersongelukken hoog op de agenda maar er is ondertussen nog niks structureels geregeld.

Verschil

Het heeft er allemaal mee te maken dat de Thaise mensen geen rijopleiding hoeven te volgen (zover wij weten). Hierdoor leren de ouders hun kinderen hoe ze moeten rijden op een brommer, scooter of auto en dit is niet altijd een succes. Dat er veel brommers en scooters zijn wisten we al wel maar dat het om meer dan 17 miljoen zou gaan wisten wij ook niet. Er wordt hier bijna niet gefietst terwijl wij in Nederland niet anders kennen. Naast het officiële is de infrastructuur ook een stuk minder dan in Nederland. In Thailand vindt je geen snelweg die er strak bij ligt maar juist gaten en hobbels in de weg.

Voorbeelden

Om je een goede indruk te geven hebben we een filmpje opgezocht van een aantal verkeersongelukken in Chiang Mai. In dit filmpje zie je een aantal onschuldige verkeersongelukken. Je krijgt tevens een goed beeld van hoe de Thaise mensen achter het stuur zitten. Op Youtube kan je echter ook Thaise verkeersongelukken zien die iets minder onschuldig zijn. Aangezien het een familie website is hebben we besloten om deze niet hier te laten zien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *