Voordat je het huis te koop zet is het goed om de verbeterpunten in kaart te brengen. Dit kan je doen door een brainstormsessie te organiseren met vrienden en/of familie.
Brainstormsessie
Ik zou je willen adviseren om een brainstormsessie te organiseren met je familie en vrienden waarin je ze wilt vragen om de positieve punten van het huis te beschrijven plus de verbeterpunten. Met deze punten kun je dan aan de slag gaan.
De reden waarom een brainstormsessie bijdraagt aan het succesvol verkopen van je huis is dat andere mensen een objectief beeld geven van het huis terwijl jij het natuurlijk het mooiste huis van de wereld vindt. Daarom kan je hoe spijtig het ook is geen onafhankelijk objectief beeld vormen van het huis. Potentiële kopers bekijken het huis wel objectief en zullen de negatieve punten (lees verbeterpunten) gebruiken om de vraagprijs omlaag te brengen. Daarom is het goed om de verbeterpunten in kaart te brengen voordat het huis te koop wordt aangeboden zodat je hier iets aan kan (laten) doen.
Het wordt tijd om de hulptroepen in te schakelen.
Hoe ga je te werk?
Je vraagt vrienden en bekenden uit om bij je op visite te komen voor een hapje en een drankje in ruil voor een brainstorm verkoop sessie. 4 personen is het maximale aantal en het moeten personen zijn op wie je kan vertrouwen en waar je kritiek van kan hebben.
Als je slim bent maak je er een spel van en geef je ieder zijn eigen verantwoordelijkheid over een gedeelte van het huis. Dus één persoon doet de zolder, terwijl de andere de eerste verdieping doet etc.
Ieder persoon krijgt pen en papier en gaan naar de ruimte toe die ze toegewezen hebben gekregen. Eenmaal daar schrijven ze tenminste 5 punten op die hen positief opvallen en minimaal 5 maar het liefst 10 punten die negatief opvallen.
Je bent hier ongeveer 15 minuten mee bezig. Tijd voor koffie, gebak of bitterballen. Even ontspannen voordat je de punten gaat behandelen.
Voordat je begint
Voordat je aan de punten begint is het goed om te weten dat alle feedback die je terugkrijgt uit een goed hart komt en dat die persoon er geen verkeerde bedoelingen mee heeft. Ze kijken immers objectief naar je huis met veel minder gevoel dat wat jij zelf hebt. Probeer daarom om je gevoel even weg te stoppen ten tijde als je dit behandelt en bekijk het van de positieve kant.
Na genoten te hebben van je kopje koffie is het tijd om aan de slag te gaan en om de positieve punten en verbeterpunten te verzamelen.
Maak een overzicht per ruimte (denk hierbij aan woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer, zolder):
Positieve punten
De positieve punten schrijf je op en samen bepaal je de belangrijkheid van het punt voor deze ruimte. Deze positieve punten kan je straks uitstekend gebruiken voor het maken van je advertentietekst.
Verbeterpunten
Schrijf hierna de negatieve punten oftewel de verbeterpunten op en bespreek ze met diegene die ze opgeschreven heeft. Bepaal daarna hoe belangrijk jij dit punt vindt. Nogmaals is het de kunst om de emotie los te laten als je de verbeterpunten bespreekt. Je zal merken dat je er veel baat bij hebt. Vraag ook als ze een idee hebben hoe ze het verbeterpunt zouden oplossen. Schrijf dit op achter het verbeterpunt.
Als je alle ruimtes hebt gehandeld heb je een aardige lijst van punten die je kan verbeteren voordat je het huis in de verkoop plaatst.
Realiseer je dat de mensen die meegeholpen hebben aan de brainstormsessie zeker voor 75% hebben bijgedragen aan het succesvol verkopen van jouw huis. Het is dan ook aan te raden om ze te bedanken met een flesje wijn, een bloemetje of een andere attentie.
En nu?
Je hebt nu in een middag tijd een schat aan informatie gekregen hoe je het huis succesvol kan verkopen. Het is voor jou nu belangrijk om de balans op te maken en om actie te ondernemen.
Van alle verbeterpunten ga je beslissen welke punten je gaat aanpakken en welke niet om je huis in korte tijd verkoopklaar te maken. Je moet hierbij denken aan kosten, opbrengst en inspanning. Vragen die je jezelf gaat stellen zijn:
- Wat kan je zelf eventueel met behulp van vrienden en wat moet ik laten doen;
- Wat zijn de kosten;
- Wat levert het mij op.
Prioriteit
Van alle verbeterpunten die je wilt laten aanpakken begin je bij het belangrijkste en eindig je bij het minst belangrijke punt.
- De punten die zeer belangrijk zijn moet je direct aanpakken voordat je het huis in de verkoop gaat zetten.
- De punten die enigszins belangrijk zijn kan je voor het verkopen van je huis oplossen
- De punten die niet zo belangrijk zijn kan tijdens het verkoop van je huis of in overleg met de potentiële koper.
Daarnaast bepaal je van elk van de punten of je dit zelf moet gaan doen of dat je de hulp van vrienden en bekenden moet inschakelen. Voor de punten die je moet laten doen door bijvoorbeeld een elektricien of stukadoor zal je een offerte moet gaan opvragen.
Het beoogde resultaat
Het beoogde resultaat is dat het huis er straks uitziet zoals de koper het verwacht dat het eruit hoort te zien. Hiermee bedoel ik dat de ruimtes zijn opgeruimd, kapotte dingen zijn gerepareerd, het tapijt is schoongemaakt en de knalgele muur is wit geverfd.
Hiermee geef je de potentiële koper het gevoel dat deze alleen nog maar de ruimtes hoeft te bekijken zonder dat deze wordt afgeleid door tierelantijntjes en andere zaken.
Om je op weg te helpen beschrijf ik in het volgende artikel zaken die opgelost moeten zijn voordat je het huis te koop zet.