Op een zomerse dag zoals vandaag is water drinken geen overbodige luxe. We weten inmiddels dat water drinken gezond is. Maar hoeveel water moeten we drinken op een dag en wat als we op reis zijn? Wij zetten het voor jou op een rij.

Water tanken

Voor een goede vochtbalans is het van essentieel belang om water te (blijven) drinken. De richtlijn is 1,5 tot 2 liter per dag. Dit geeft ons meer energie, voert fijn de gifstoffen uit het lichaam, vermindert hoofdpijn en zorgt voor een goede huidconditie. Voordat je per dag 8 glazen water gaat drinken. De benodigde hoeveelheid verschilt per persoon.

FF checken

Melk, thee, koffie en sapjes zijn ook opties om naast water de vochtbalans op peil te houden. Het voor jouw gewenste drinkgedrag is afhankelijk van een aantal factoren. Denk hierbij aan gewicht, leeftijd, je eetpatroon, temperatuur buiten en hoe fit je bent.

Wanneer je op een dag fanatiek sport heb je uiteraard veel meer water nodig dan wanneer je niet sport. Dit komt omdat je veel vocht verliest. Een feit hierbij is dat je het verloren vocht weer moet aanvullen. Wanneer je minder (fanatiek) beweegt en in een koele ruimte bevindt zal je minder water nodig hebben. Voor zwangere vrouwen geldt dat deze meer water moeten gaan drinken, zeker wanneer ze borstvoeding gaan geven. Dan is 2 tot 2,5 liter per dag aan te bevelen. Eet je veel eiwitten en zout, dan is de waterkraan opendraaien ook een goed idee. Een inkoppertje die je vast wel weet: alcohol heeft een vochtuitdrijvend effect dus hou hier zeker rekening mee. Maar hoe kan je nu checken of je genoeg hydrateert? Er zijn momenten waar je dit kan checken: drinken voor de dorst en plaspauze.

#1: drinken vóór de dorst

Wanneer je een droge mond krijgt geeft ons brein een seintje en drinken we vlug een glas water. Ai! We zijn op dat moment eigenlijk al te laat. Dit betekend namelijk dat je al voor 1 à 2 procent uitgedroogd bent. Het is een beetje gek om te zeggen maar eigenlijk zijn we altijd een beetje uitgedroogd. Daarom geldt het motto: geen dorst, tóch drinken! Bij voldoende drinken voorkom je de kans op nierstenen en een urineweginfectie.

#2: plaspauze

Als je naar de wc gaat en de kleur van je urine is donker? Dan houdt je lichaam water vast, waardoor uitdroging op de loer ligt. In feite geeft het lichaam aan dat je te weinig drinkt. Een licht kleurtje is beter.

Kraanwater in het buitenland

Elk jaar zijn er weer voorlichtingscampagnes op de radio en tv die je waarschuwen om rekening te houden met het drinken van water in het buitenland. Het is beter om in veel landen geen water te drinken uit de kraan. Het is beter om dit in te ruilen voor flessen water. Gebruik deze flessen water ook om je fruit te wassen, kookspullen mee schoon te maken en je tanden te poetsen. Lokale restaurants gebruiken wél kraanwater, houdt hier dus rekening mee. Heb je een gevoelige maag, sla dan de rauwe groente in een restaurant bij twijfel over. Nog een klassieker: een drankje op terras zónder ijsblokjes is een betere traktatie dan eentje met koude (van kraanwater gemaakte) blokken.

Recyclen

Het is minder verstandig om je eigen plastic waterflesje eindeloos bij te vullen. Niet omdat het flesje giftig is, maar meer omdat er zich naar verloop van tijd bacteriën ophopen binnen het flesje. Maar daarom gebruik van een duurzaam waterflesje die schoongemaakt kan worden in de vaatwasser of sopje. Hiermee bespaar je bovendien veel afval.

Duurzaam waterflesje

De Dopper is een Nederlands product dat ontworpen is door Rinke van Remortel, Dutch Design dat bekroond is met de Red Dot Design Award. Het is een initiatief ter promotie van het drinken van kraanwater en het terugdringen van de berg plastic afval. Hiervoor heeft de Dopper het ideale flesje voor kraanwater op de markt gebracht; duurzaam, handig en mooi.

water dopper waterfles

Bekijk hier!